Pierwszy most w tym miejscu powstał w 1892 r. jako most kolejowy i drogowy. W 1930 r. w miejscu dzisiejszego mostu oddano do użytku nowy most kolejowy, a stary most służył już wyłącznie do ruchu drogowego. W 1945 oba mosty zostały wysadzone w powietrze przez Niemców. W wyniku nowego przebiegu granic początkowo nie doszło do odbudowy przeprawy. Most kolejowy odbudowano w 1957 r. ze względów wojskowych, ale praktycznie nie był już używany. Po upadku komunizmu i rozwiązaniu Układu Warszawskiego most ...
Pierwszy most w tym miejscu powstał w 1892 r. jako most kolejowy i drogowy. W 1930 r. w miejscu dzisiejszego mostu oddano do użytku nowy most kolejowy, a stary most służył już wyłącznie do ruchu drogowego. W 1945 oba mosty zostały wysadzone w powietrze przez Niemców. W wyniku nowego przebiegu granic początkowo nie doszło do odbudowy przeprawy. Most kolejowy odbudowano w 1957 r. ze względów wojskowych, ale praktycznie nie był już używany. Po upadku komunizmu i rozwiązaniu Układu Warszawskiego most popadł w zapomnienie. Zaniedbano nawet coroczne przejazdy testowe lokomotyw. W 2004 roku zaczęły się starania o udostępnienie przeprawy Siekierki - Neurüdnitz dla ruchu pieszego i rowerowego. Starania te po latach zaowocowały ideą "Mostu Europejskiego" i budową trasy rowerowej Trzcińsko-Zdrój - Siekierki (śladem dawnych torów kolejowych) i dalej przez mosty na Odrze do Neurüdnitz w Niemczech.. Polską część przeprawy uroczyście otwarto 26 czerwca 2021 roku. Wzdłuż drogi rowerowo-pieszej można spotkać miejsca odpoczynku z widokiem na rozlewiska Odry i tablice edukacyjne, a na przęśle mostu powstała dwupoziomowa platforma widokowa. Niemiecka część inwestycji została zakończona rok później, 25 czerwca 2022 roku.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
/Petroniusz, uzup. moose/
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
||