Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Dworzec kolejowy Kępno
9
 
Lokomotywownia MD Kępno (dawna)
28
 
 
 
 
  ID: 7581126

Stacja kolejowa Kępno

Kempen Personenbahnhof (1872-1900), Kempen i. Posen (1901-19), Kępno (1919-39), Kempen (Posen) (1939-41), Kempen (Wartheland) (1941-45)



Budowa
1872, 1875
 
W latach 70. XIX wieku Kępno stało się w krótkim czasie znaczącym węzłem kolejowym - najpierw doprowadzono linię Oleśnica - Kępno - Podzamcze (Wieruszów - nieukończona linia spółki Kolej Wrocławsko-Warszawska), a 3 lata później w osi północ-południe poprowadzono linię z Kluczborka do Poznania. Z tego powodu że linie kolejowe należały do różnych towarzystw nie zdecydowano o ich krzyżowaniu na jednym poziomie, a poprowadzono je wiaduktem jedną nad drugą (na dole obecna LK 181 i 307, górą obecna LK ...
W latach 70. XIX wieku Kępno stało się w krótkim czasie znaczącym węzłem kolejowym - najpierw doprowadzono linię Oleśnica - Kępno - Podzamcze (Wieruszów - nieukończona linia spółki Kolej Wrocławsko-Warszawska), a 3 lata później w osi północ-południe poprowadzono linię z Kluczborka do Poznania. Z tego powodu że linie kolejowe należały do różnych towarzystw nie zdecydowano o ich krzyżowaniu na jednym poziomie, a poprowadzono je wiaduktem jedną nad drugą (na dole obecna LK 181 i 307, górą obecna LK 272).

Po przedłużeniu w 1926 roku linii kolejowej z Wieruszowa do Herbów Nowych zmienił się istotnie ruch kolejowy i jego prowadzenie na stacji w Kępnie – większość ruchu towarowego miała bowiem zostać skierowana właśnie na dzisiejszą linię nr 181 do Herbów, omijając „korytarz kluczborski”, będący już w Niemczech (odcinek Łęka Opatowska – Kluczbork – Lubliniec). W tym celu zbudowano kolejne dwie łącznice, z których jedna (towarowa) omijała dworzec w Kępnie – była wyprowadzona po wschodniej stronie linii nr 272, natomiast druga umożliwiała obsługę pasażerską tego dworca. Pierwsza do eksploatacji w 1925 roku została oddana łącznica towarowa, natomiast pasażerska – w 1928 roku.

Po II wojnie światowej ponownie zmieniono całkowicie natężenie ruchu na stacji w Kępnie. Główną linią stała się ponownie linia kolejowa nr 272, po której prowadzony jest ruch towarowy ze Śląska na północ (m.in. w rejon Poznania i portów w Szczecinie i Świnoujściu), a znacznie zmniejszyła się natomiast funkcja dworca dolnego, który obsługiwał przede wszystkim regionalny ruch pasażerski i towarowy w kierunku Namysłowa, Herbów Nowych i Oleśnicy. W pierwszych powojennych rozkładach jazdy stacja Kępno była uwidaczniana jako "Kępno" dla pociągów na nr 272 i "Kępno dworzec dolny" dla linii nr 181 i 307.

Spadek przewozów pasażerskich i towarowych odbił się negatywnie na znaczeniu stacji Kępno. Już w 1992 roku zawieszono przewozy pasażerskie na linii do Namysłowa, natomiast w 2002 roku – do Oleśnicy. Znacznie ograniczono ruch pociągów pasażerskich w kierunku Herbów, gdzie dodatkowo, ze względu na przebieg linii przez 3 województwa, pojawił się problem z finansowaniem połączeń. Skutkiem tego pomiędzy stacjami Wieluń Dąbrowa i Kępno kursują tylko składy międzywojewódzkie. W latach 2014-2016 fizycznie zlikwidowano linię Kępno – Namysłów. Na górnym dworcu sprawa przedstawia się zgoła inaczej - linia 272 jest bardzo istotna w ruchu towarowym, natomiast ruch regionalny pasażerski jest umiarkowany. Po zapaści technicznej linii i jej remoncie w latach 2013-2015 ponownie wzrosło znacznie linii. W 2017 roku przywrócono - choć tylko dla pociągów towarowych - połączenie Kępno - Oleśnica, jednak ruch jest tam prowadzony okazjonalnie.

Stacja dolna w Kępnie posiada 4 tory główne, z których 3 znajdują się przy jednokrawędziowych peronach. Dla obsługi linii w kierunku Namysłowa funkcjonował dodatkowo peron 1a, jednak tor przy nim został rozebrany wraz z rozbiórką linii. Na stacji istnieje dużo torów bocznych, obsługujących niegdyś liczne punkty ładunkowe. Nie zachowała się lokomotywownia, odpowiedzialna w przeszłości głównie za obsługę ruchu regionalnego. Ruch obsługują nastawnie „Kp” i „Kp1”, które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane. W przeszłości w budynku stacyjnym znajdował się posterunek dyżurnego peronowego. Dworzec górny w Kępnie stanowią dwa jednokrawędziowe perony (peron 3 i 4), które poprzez schody posiadają połączenie ze stacją dolną i budynkiem dworca. W latach 2013-2014 dokonano modernizacji i remontu budynku dworca, wcześniej remontując jego wnętrze.

(moose za semaforek.kolej.org.pl i atlaskolejowy.net)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1876-1881
    komentarze: 1
    Stacja kolejowa Kępno. Fotograf: Otto Muecke.
  • Data: 1876-1881
    komentarze: 1
    Stacja kolejowa w Kępnie. Fotograf: Otto Muecke.
  • Data: 1915
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Kępnie.
  • Data: 1920-1930
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Kępnie.
  • Data: 1991-08-27
    komentarze: 0
    Pociąg osobowy z lokomotywą TKt 48-151 na torowisku stacji kolejowej ...
  • Data: 1991-08-27
    komentarze: 1
    Pociąg osobowy z lokomotywą TKt 48-87 na torowisku stacji kolejowej ...
  • Data: 1991-08-27
    komentarze: 0
    Pociąg osobowy z lokomotywą TKt 48-183 na torowisku stacji kolejowej ...
  • Data: 1991-08-27
    komentarze: 0
    Parowóz TKt48-146 na terenie kępińskiej parowozowni.
  • Data: 1991-08-27
    komentarze: 0
    Trakcja parowa na stacji kolejowej Kępno. Manewruje tendrzak TKt48-130.
  • Data: 1991-08-27
    komentarze: 0
    Skreślone ze stanu parowozy obok hali lokomotywowni Kępno. Pierwsza ...
  • Data: 1991-08-27
    komentarze: 0
    Trakcja parowa na stacji kolejowej Kępno. Parowóz TKt48-163 z ...
  • Data: 1991-08-27
    komentarze: 0
    Parowóz TKt48-146 na obrotnicy lokomotywowni Kępno.
  • Data: 1991-08-27
    komentarze: 0
    Pociąg osobowy do Wielunia stoi w peronie stacji Kępno. Pociąg ...
  • Data: 1991-08-27
    komentarze: 0
    Dolny poziom stacji Kępno (linia nr 181 z Oleśnicy przez Wieruszów ...
  • Data: 1991-08-28
    komentarze: 0
    Na tzw. dworcu dolnym stoi skład do Oleśnicy prowadzony tendrzakiem ...
  • Data: 2006-03-30
    komentarze: 5
    Stacja Kępno, widok od strony zachodniej na dolną część dwupoziomowej ...
  • Data: 2018-05-04
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa Kępno. Unikatowa, jedna z dwóch w Polsce dwupoziomowa ...
  • Data: 2018-05-04
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa Kępno. Widok na drugą, górną linię.
  • Data: 2018-05-04
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa Kępno. Widok na drugą, górną linię.
  • Data: 2018-05-04
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa Kępno. Wejście na górny peron.
  • Data: 2018-05-04
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa Kępno. Górny poziom stacji z drugą linią kolejową.
  • Data: 2018-05-04
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa Kępno. Widok na drugą, górną linię. Przejeżdża ...
  • Data: 2021-02-21
    komentarze: 0
    Wjazd na stację Kępno od strony Kluczborka, końcówka peronu 3 ...
  • Data: 2021-02-21
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa Kępno - peron 3 i 4 (górne) na linii Kluczbork ...
  • Data: 2021-02-21
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa Kępno - peron 3 na linii poznańskiej i górna kondygnacja ...
  • Data: 2021-02-21
    komentarze: 0
    Widok z górnego peronu (4.) na dworzec dolny - peron 1 i 2 dla ...
  • Data: 2021-02-21
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa Kępno - dolny układ torów linii nr 181 z Oleśnicy ...
  • Data: 2021-02-21
    komentarze: 0
    Dworzec kolejowy w Kępnie widziany z poziomu toru poznańskiego. ...