MENU
ZNACZNIKI
Widok na Góry Kamienne spod nieistniejącej już wiaty peronowej.

Dodał: SIERP° - Data: 2008-04-07 07:16:37 - Odsłon: 3495
27 lutego 2007


Przystanek w Głuszycy Górnej otwarto 15 listopada 1898 r. (wg Verordnungs- und Anzeige-Blatt der k.k. General-Direction der österr. Staatsbahnen, 1898, s. 595). Dawniej stacja w km 10,968 linii z Wałbrzycha Głównego do Kłodzka Głównego (km 40,022 w kierunku przeciwnym) i w km 355,81 wg przedwojennego kilometraża liczonego od Berlina. Obiekt położony jest na wys. 496 m npm. na wzniesieniu ponad zabudową miejscowości. Przed wojną na stacji oprócz dwóch torów głównych znajdowały się również 3 tory postojowe dla składów towarowych obsługujących punkt załadunku kamienia z zsypem na północnym skraju stacji. Do dziś pozostała tam ruina kruszarek i separatorów kamienia, który to kamień dostarczany był na stację kolejką linową (od przedwojny do lat 80-tych XX w.) z kamieniołomu na górze Ostoja koło Łomnicy ok. 1 km na pd-zach. od stacji. Stacja w Głuszycy Górnej i tamtejsza żwirownia odegrała istotną rolę w czasie II wojny światowej. Otóż przy stacji zbudowano jeden z pierwszych obozów pracy (AL Schotterwerk - dawne baraki obozowe istnieją do dziś za stacją!) obsługujących rozrastające się przedsięwzięcie militarne RIESE. Z czasem na stacji zbudowano również bocznicę załadunkową, od której początek brała kolejka wąskotorowa zaopatrująca w materiały budowlane kompleksy budujące podziemne fabryki/schrony na Osówce i Soboniu w Masywie Włodarza. Tory postojowe na stacji zlikwidowano w latach 90-tych. Wówczas również zdjęto ze stacji dyżurnego ruchu pozostawiając stację bez obsługi kasowej. Redukcja czynności kolejowych (czytaj: równia pochyła) przełożyła się na przekwalifikowanie stacji na przystanek osobowy. Ostatni pociąg osobowy na stacji w Głuszycy Górnej zatrzymał się... 10.12.2006 r. a był to pociąg specjalny z Kłodzka do Wałbrzycha. Zabudowa stacji powoli zanika. Skradziono bardzo ciekawą ruchomą rampę do wyładunku bagaży, na początku 2007 roku wycięto w pień drewnianą wiatę peronową. Budynek dworca o ciekawej architekturze Heimatstillu trzyma się nieźle i jest na szczęście zamieszkany. UWAGA. Wróciły pociągi. Od 5 stycznia 2009 r. z Głuszycy Górnej znowu można dojechać koleją do Kłodzka lub Wałbrzycha. To w co wielu wątpiło - stało się faktem dzięki Kolejom Dolnośląskim. (moose - różne źródła).

  • /foto/180/180264m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/147/147076m.jpg
    1900 - 1945
  • /foto/6496/6496022m.jpg
    1928
  • /foto/7711/7711305m.jpg
    1930 - 1936
  • /foto/373/373057m.jpg
    1938
  • /foto/145/145315m.jpg
    1941
  • /foto/7657/7657042m.jpg
    1985
  • /foto/7657/7657070m.jpg
    1985
  • /foto/4324/4324789m.jpg
    1993
  • /foto/4324/4324790m.jpg
    1993
  • /foto/6323/6323619m.jpg
    1993
  • /foto/6843/6843500m.jpg
    2000
  • /foto/9157/9157299m.jpg
    2000
  • /foto/94/94076m.jpg
    2006
  • /foto/94/94077m.jpg
    2006
  • /foto/94/94079m.jpg
    2006
  • /foto/94/94080m.jpg
    2006
  • /foto/94/94081m.jpg
    2006
  • /foto/6704/6704101m.jpg
    2006
  • /foto/6704/6704102m.jpg
    2006
  • /foto/6704/6704103m.jpg
    2006
  • /foto/212/212653m.jpg
    2007
  • /foto/8546/8546256m.jpg
    2007
  • /foto/204/204152m.jpg
    2007
  • /foto/270/270487m.jpg
    2008
  • /foto/270/270489m.jpg
    2008
  • /foto/228/228811m.jpg
    2008
  • /foto/228/228936m.jpg
    2008
  • /foto/261/261420m.jpg
    2009
  • /foto/328/328529m.jpg
    2010
  • /foto/328/328532m.jpg
    2010
  • /foto/453/453479m.jpg
    2012
  • /foto/3570/3570351m.jpg
    2012
  • /foto/10186/10186278m.jpg
    2015
  • /foto/7583/7583909m.jpg
    2018
  • /foto/8509/8509985m.jpg
    2020
  • /foto/9514/9514326m.jpg
    2021
  • /foto/10186/10186283m.jpg
    2023

SIERP°

Poprzednie: Budynek nr 3 Strona Główna Następne: Epitafia i nagrobki


wasiukibic | 2008-05-26 09:44:23
Pod tą wiatą jeszcze za czasów kursowania pociągów pasażerskich była dość ciekawa tablica z rozkładem jazdy. Otóż godziny przyjazdów i odjazdów pociągów były napisane na drewnianych tabliczkach przymocowanych do dwóch wieszarów. Później to rozwiązanie spotkał smutny los, gdyż systematycznie dewastowane przez chuliganów przestało spełniać swoją funkcję oczywiście przy całkowicie biernej postawie pkp (uzupełnienie drewnianych elementów było ponad siły kolejowego molocha).