Wewnątrz typowe dla kościołów ewangelickich dwukondygnacyjne empory wsparte na 26 kolumnach. Mimo, iż nie najlepsze usytuowanie empor nieco zniekształca wnętrze, jest ono malownicze i bogate. Jest to monumentalna budowla dla ponad 4 tys. osób z czego ok. 2.750 na emporach, a mimo to zewsząd była dobra akustyka i wgląd na centralne miejsce w kościołach ewangelickich - ambonę. Polichromia z lat 1733÷1751: na sklepieniu pędzla A.F.Schefflera, na ścianach prawdopodobnie J.G.Hoffmanna.
Cenny, drewniany, ...
Wewnątrz typowe dla kościołów ewangelickich dwukondygnacyjne empory wsparte na 26 kolumnach. Mimo, iż nie najlepsze usytuowanie empor nieco zniekształca wnętrze, jest ono malownicze i bogate. Jest to monumentalna budowla dla ponad 4 tys. osób z czego ok. 2.750 na emporach, a mimo to zewsząd była dobra akustyka i wgląd na centralne miejsce w kościołach ewangelickich - ambonę. Polichromia z lat 1733÷1751: na sklepieniu pędzla A.F.Schefflera, na ścianach prawdopodobnie J.G.Hoffmanna.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Cenny, drewniany, pokryty polichromią ołtarz (Hielscher ~1727 r.) był wielokrotnie przerabiany w XIX i XX w. kiedy to stracił część pierwotnego wystroju (portrety władców). Generalna konserwacja w 1997 r. Obraz w ołtarzu przedstawia "Chrystusa na Górze Oliwnej" (Mengelberg 1859 r.). Nad ołtarzem wyjątkowo bogaty prospekt organowy (1727 r.) od 1729 w tym miejscu. Pierwotne organy pochodziły z wrocławskiej pracowni M.Roedera. W 1905 r. zostały powiększone i zmienione przez świdnicką firmę "Schlag & Söhne". XVIII wieczne, barokowe ołtarze boczne sa skromniejsze Z oryginalnego wyposażenia zachowały się również: przepiękna ambona z piaskowca w kształcie stylizowanego pucharu z trzema figurami aniołow w podstawie (1717) ufundowana przez M.Bertolda, a ostatnio odrestaurowana z wielkim pietyzmem, olejne, barokowe obrazy z XVIII w. i dzwon z 1807 r. Po przejęciu kościoła przez katolików wnętrze kościoła zostało mocno zmienione. |
|||||||||||||||||||||
|
||
|
||