MENU
Nieczynny tunel w kierunku st. Głuszyca. Rozebrany tor, po prawej stronie zamocowano na ten moment rury PVC pod światłowody. W głębi widać prace poszukiwaczy skarbów.

Dodał: Thoreziak° - Data: 2014-03-24 10:53:16 - Odsłon: 5268
10 lutego 2014


Dwukomotorowy tunel o długości 377 m w km 43,907+44,284 linii nr 286 wykuty w górze Sajdak (586 m npm.). Jako pierwszy powstał tunel prawy (patrząc od strony Kłodzka) - o czym informuje tablica na portalu tunelu. Tunele remontowane były w latach 1936-1939, co także odnotowano na tablicy na portalu. Obie komory tunelu są drożne, jednak ruch prowadzony jest tunelem starszym.

  • /foto/289/289799m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/5351/5351491m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/6601/6601089m.jpg
    1914 - 1918
  • /foto/5202/5202514m.jpg
    1995
  • /foto/270/270396m.jpg
    2008
  • /foto/270/270399m.jpg
    2008
  • /foto/270/270401m.jpg
    2008
  • /foto/270/270402m.jpg
    2008
  • /foto/270/270403m.jpg
    2008
  • /foto/270/270404m.jpg
    2008
  • /foto/270/270405m.jpg
    2008
  • /foto/270/270406m.jpg
    2008
  • /foto/270/270407m.jpg
    2008
  • /foto/270/270479m.jpg
    2008
  • /foto/5385/5385577m.jpg
    2009
  • /foto/4224/4224871m.jpg
    2012
  • /foto/4535/4535213m.jpg
    2014
  • /foto/4743/4743925m.jpg
    2014
  • /foto/4743/4743931m.jpg
    2014
  • /foto/4745/4745596m.jpg
    2014
  • /foto/4745/4745601m.jpg
    2014
  • /foto/4765/4765262m.jpg
    2014
  • /foto/6511/6511814m.jpg
    2017
  • /foto/6514/6514969m.jpg
    2017
  • /foto/6514/6514975m.jpg
    2017
  • /foto/6514/6514980m.jpg
    2017
  • /foto/6514/6514989m.jpg
    2017
  • /foto/6515/6515019m.jpg
    2017
  • /foto/6515/6515050m.jpg
    2017
  • /foto/7417/7417360m.jpg
    2018
  • /foto/7417/7417388m.jpg
    2018
  • /foto/8206/8206401m.jpg
    2019
  • /foto/8206/8206417m.jpg
    2019
  • /foto/8206/8206422m.jpg
    2019
  • /foto/8206/8206428m.jpg
    2019
  • /foto/8541/8541817m.jpg
    2020
  • /foto/8572/8572531m.jpg
    2020
  • /foto/8618/8618844m.jpg
    2020
  • /foto/9724/9724025m.jpg
    2022
  • /foto/9724/9724026m.jpg
    2022
  • /foto/9724/9724027m.jpg
    2022
  • /foto/9724/9724028m.jpg
    2022
  • /foto/9748/9748408m.jpg
    2022
  • /foto/9748/9748409m.jpg
    2022
  • /foto/9748/9748410m.jpg
    2022
  • /foto/9748/9748411m.jpg
    2022

Thoreziak°

Poprzednie: Dokumenty Strona Główna Następne: Kopalnia granitu Gębczyce


miwoj | 2019-11-05 06:35:20 | edytowany: 2019-11-05 14:01:08
W środku na ścianach można znaleźć sporo oryginalnych oznaczeń.

Jest kilka wmurowanych białych, ceramicznych tabliczek ze strzałkami i odległościami, na każdej z nich jest w rogu mały skrót D.M.P. Długo przeszukiwałem internet, ale nie znalazłem wyjaśnienia tego skrótu.

Oprócz tego na każdym z betonowych segmentów tunelu wciąż widać odręczną numerację. Zgaduję, że to pozostałość po budowie (lub remoncie) tunelu, informacja dla robotników, coś w stylu "zanieś worek cementu do sekcji 46".

W okrągłym przejściu między tunelami (na środku) wciąż są plomby do mierzenia, czy pęknięcia w skałach się poszerzają. Szklana płytka wmurowana w ścianę oraz data, jeśli szkło pękło, to znaczy że skały się przesuwają.
Na niektórych plombach wciąż widać daty, 30.11.39, oraz 42 (rok). Na ziemi wśród gruzu można jeszcze znaleźć resztki potłuczonych szkiełek.

Ciekawostka na marginesie: Pomyśl sobie, że tego właśnie dnia, 30 listopada 1939, kiedy jakiś niemiecki inżynier zakładał tę plombę w tunelu, w tym samym czasie związek sowiecki dokonywał właśnie inwazji na Finlandię i rozpoczynała się wojna zimowa.

To nie koniec, są też oznaczenia jak "M-19/24" dużymi białymi literami, nie wiem co oznaczają.

Na koniec małe, wmurowane w ścianę numery, "17" przy samym wylocie na głuszycę, kilkanaście metrów w głąb jest "16", dalej "15" i tak jeszcze kilka, ale potem numeracja się urywa. Nie udało mi się na logikę wymyślić co one mogą odmierzać, odkąd, ani po co.