MENU
Widok stacji i budynku dworca ( wraz z przyległymi do niego), od przejazdu kolejowego przez ul. Świerczewskiego.

Dodał: BAL° - Data: 2012-12-01 19:52:34 - Odsłon: 1704
21 kwietnia 2011

Data: 2011:04:21 12:09:07   ISO: 140   Ogniskowa: 38 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D3000   Przysłona: f/10   Ekspozycja: 10/2500 s  


Największym wyzwaniem dla hrabiego Freda von Frankenberg było doprowadzenie linii kolejowej do Tułowic. Już w 1871 roku, jako inicjator tego przedsięwzięcia, sprowadził specjalistę i z pomocą kilku zainteresowanych tym pomysłem sąsiadów przeprowadził wstępne prace dotyczące budowy linii Opole-Nysa przez Tułowice. Podczas gdy komisja do spraw kolejnictwa, złożona z niemieckich specjalistów oraz ekspertów przybyłych z Anglii, objeżdżała okolice, hrabia zatrudniał już różnych mistrzów z zakresu budownictwa. Zaraz po otrzymaniu koncesji, podpisał umowę z przedsiębiorcą Pollem z Frankfurtu, który w 1873 roku przystąpił do opracowania planów przebiegu kolei żelaznej na terenie tułowickich dóbr i gmin wiejskich. Kiedy już pierwsza mila najtrudniejszego odcinka budowy była na ukończeniu, Poll zbankrutował. Nasypy i przygotowane szyny kolejowe leżały po lasach i nie używane niszczały. Przeciągające się rokowania i biurokracja w Górnośląskim Urzędzie Utrzymania Kolei sprawiły, że dopiero w 1879 roku zapadła decyzja o kontynuowaniu budowy. Spółka przejęła teren oraz wszystkie prace i budowle wartości około 40 000 talarów wraz z zadłużeniem w wysokości 240 000 marek. Jednak nie przyspieszyło to rozpoczętej inwestycji - nawet po przejęciu w 1883 roku górnośląskiej kolei przez państwo. Powiat nyski, nie mogąc wykupić całości terenu, stał w miejscu z długami 100 000 marek, a w powiecie opolskim i niemodlińskim z trudem udało się zamknąć koszty. Dopiero w 1887 roku, po szesnastu latach oczekiwania, kiedy inne linie będące w równie trudnym położeniu już dawno funkcjonowały, linia kolejowa do Opola i Nysy przez Tułowice została otwarta. Za:

  • /foto/284/284928m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/8856/8856576m.jpg
    1930 - 1936

BAL°

Poprzednie: 2011 - 2015 Rozbudowa zaplecza S.O.K. Strona Główna Następne: Cmentarz